My favourite flower.

My favourite flower.
Hidup ini satu anugerah.

Thursday, December 30, 2010

Cucu kepada jurulatih silat sendeng- Attack at an angle!

Satu kampung tahu Mohd Akib bin Panjang.Selain seorang petani beliau mengajar silat kepada para belia di kampung.Itulah datuk ku yang aku kenali.Abah tidak banyak bercerita tentang ayahandanya.Bagiku atuk pasti seorang yang hebat kerana memiliki kemahiran bersilat.Silat sendeng sehingga sekarang masih popular dan dipelajari oleh generasi muda sehingga hari ini.Bagiku silat ini diberi nama sendeng kerana ia adalah satu seni mempertahan diri yang unik.Ia menyerang pihak musuh mengikut sudut-sudut yang tertentu.Bila kita berdepan dengan musuh kita akan segera membuka langkah.Langkah dibuka mengikut reaksi penyerang.Sekiranya penyerangnya tidaklah ganas,mudah sahajalah untuk ditewaskan so angle tidak perlu tinggi darjahnya.Begitulah sebaliknya apabila penyerang itu hebat...wow anglenya kena lah tinggi...berpusing-pusing lagi kot 360 x 2 dan sebagainya.Dari pengalaman ku,aku tidak suka nak berdendam dengan sesiapa.Aku benar-benar terpegun dengan watak utama dalam cerita-cerita yang aku hayati.Watak utama biasanya adalah wira atau wirawati.Aku selalu tegaskan kepada diriku yang aku hendak pegang watak utama dalam kisah kehidupan ku sendiri.Darah pesilat memang mengalir dalam diriku.Aku jadi berani kerana aku rasa aku benar.Aku sentiasa berusaha untuk mengelakkan diri dari melakukan kesilapan yang sama dan bukan diriku sengaja nak menyakiti diri orang lain.
Kini aku sedar,ada cabaran yang menarik menanti untuk ku di tahun 2011.Kalau dulu orang ada senjata tertentu,tetapi Alhamdulillah aku tidak perlu keris ke,lembing ke ....cukuplah dengan kepercayaan yang tinggi bahawa Allah sentiasa membantu hambaNya dari setiap aspek kehidupannya.Ada orang hendak menjadikan aku sebagai device bagi menyempurnakan misinya.Sayang misinya hendak menggunakan diriku sebagai device menggugat kehidupan orang lain tidak berjaya.Segalanya kerana Allah sentiasa menyebelahiku dalam banyak hal.Aku sentiasa berjuang untuk melakukan sehabis baik dalam setiap yang di amanahkan kepada ku.Selalu bila berdepan dengan masalah,aku akan bertungkus lumus cuba menyelesaikannya.Kesudahannya ...terasa kekuatan untuk menangani masalah itu ialah dari Allah.Dekat sinilah letaknya miracle tu...bila aku tak berdaya dan terasa sangat lemah...dilanda kesedihan yang amat sangat aku dapat merasa pertolongan Allah datang kepada ku.Aku perolehi kekuatan semula dan rahsianya ialah aku telah meminta pertolonganNya dan pertolonganNya yang aku dapat.Ya, Allah sentiasa mendengar keluhanku dan setiap masalahku dapat aku selesaikan dengan bantuan Allah.Aku terasa dekat dengan penciptaku...dan sebab itulah sejak itu pandangan ku terhadap persekitaran jadi berbeza ,tidak perlulah yang diperjelaskan ,tetapi setiapkali perasaan ku di sakiti aku dapat menerimanya walaupun memang terasa keperitannya.Aku boleh melupakan jahat orang kepadaku,aku boleh doakan semoga dia menyedari perbuatannya itu salah dan memohon ampun dan bertaubat kepada Allah.Siapalah aku....hanya hambaAllah yang biasa dan mengharapkan kehidupan ku dan keluarga ku selamat di dunia dan di akhirat.Ya Allah ...berilah hamba Mu ini semangat dan kekuatan untuk menjadi individu yang cekal dan tabah semangatnya dalam meniti arus kehidupan yang kau tentukan ini.

No comments:

Post a Comment