My favourite flower.

My favourite flower.
Hidup ini satu anugerah.

Thursday, December 30, 2010

Tidak suka bergaduh ,namun berlaku juga pertelingkahan...

Sebagai pelajar aku memang sentiasa memenuhi harianku dengan menyempurnakan kerja sekolah dan membantu mak didapur.Waktu malam,menonton television menjadi kegemaranku.Lewat tahun 70an sentiasa ada drama bersiri seperti Peyton Place,tayangan larut malam dan akulah penonton paling setia.Kadangkala aku kena marah juga dengan abah kerana lewat tidur sedangkan esok sekolah.Sebenarnya menonton tu seperti kita membaca novel elektrik kan ,tak perlu mata meniti perkataan demi perkataan tetapi di permudahkan dengan lakonan yang lebih memudahkan penyampaian cerita dan mesej yang tersirat.Aku selalu mendapat inspirasi dari cerpen (drama) dan novel (drama bersiri)yang aku tontoni.Kalau kisah sedih tu berjurai-jurailah airmata.Yang kelakar berderailah ketawa berdekah-dekah.Yang serius,ngeri dan tragik timbul rasa insaf dan menjadikan diri begitu berani.Jadilah aku seorang yang sentiasa berhati-hati dalam menjalinkan persahabatan.Aku pernah diperhatikan oleh seorang pelajar perempuan sehingga menimbulkan rasa tak sedap hati."Kenapa budak tu asyik perhatikan aku hah...apa yang tak kena ni",bisik ku sendiri.Aku pun selamba memberanikan diri menghampiri budak perempuan itu."Kenapa awak asyik perhatikan saya ya?",tanya ku peramah.Budak tu tersipu-sipu senyum sambil berkata"Sebab kakak ni lawa lah".Hah,dapat jawapan.Oh pujian sebegitu biasa aku terima.Yang spontan lagi,masa tu bab bergaya-gaya ni memang aku tak pandai.Satu kepujianlah tu..kepada natural beauty yang di miliki...kah..kah..kah.Aku asyik memerhatikan watak-watak dalam movie yang aku tonton,tak sangka pula aku juga menjadi tontonan orang lain.Nasib baik aku dapat comment yang mostly positif.Serba sedikit aku mula mengenali diri.Dalam keluarga aku lah yang paling tidak popular.Jarang kena tegur dan menimbulkan masalah.Anak baik lah katakan.Tetapi memangpun,semuanya aku belajar sendiri.Tiada faedah bergaduh,akibatnya sangat buruk.Tidak sia-sia aku melihat apa yang diperlihatkan kepadaku kerana aku sentiasa belajar darinya.
Namun sebagai remaja yang normal aku masih ingat yang aku mudah juga terikut ikut dengan sikap nakal kawan-kawanku.Kami bergaduhlah..bermasam muka tak bertegur sapa tapi sekejap je...lepas tu berbaik semula.Aku anak mak yang sentiasa ceria,mudah dapat kawan namun perasaan mudah tersentuh kalau disakiti.Aku seorang yang sangat sederhana,lantaran itulah ketentuanNya untuk ku.

No comments:

Post a Comment